YRITYSKAUPALLA BRÄNDÄÄJIEN KÄRKEEN – KILPAILIJOISTA KAVEREIKSI

8.12.2022

Vahvat brändit erottuvat muista ja vahvistavat koko yrityksen liiketulosta ja markkina-arvoa. Brändi-ilmeiden toteuttajat, entiset kilpailijat, yrityskaupan kautta työkavereiksi muuttuneet Brand ID -konsernin hallituksen puheenjohtaja Juha Heljakka (vas) ja Fenix Signin toimitusjohtaja Harri Rusanen istuvat nyt samalla puolella pöytää ja pohtivat brändäyksen uusimpia tuulia.

Juha-ja-Harri

TEKSTI: Maiju Junko KUVA: Marius Tikkanen

Porilainen Brand ID -konserni on yksi Suomen johtavista brändi-ilmeen tuotantotaloista. Se osti hyvinkääläisen Fenix Signin. Näiden kahden vahvan toimijan liiketoimintojen yhdistäminen tarjoaa nyt asiakkaille entistä laajemman palvelun, lisää motivoituneita ammattilaisia, toimivat tuotteet ja luovat ratkaisut lähellä asiakasta, missä päin Suomea tahansa.

KOKONAISVALTAISUUS KANNATTAA

JUHA: Yritykset vaalivat brändiä huolellisemmin kuin ennen. Koko toimintamme kärkenä on auttaa asiakasta tuomaan sen oma viesti ja fiilis esille parhaalla mahdollisella tavalla. Olemme rinnalla rakentamassa toivottua mielikuvaa ja tarjoamme siihen parhaat osaajat, laitteet ja ratkaisut.

Ennen yrityksen ilme tarkoitti lähinnä toimitilan katolla hehkuvaa valomainosta. Nykyään menestyneet yritykset tuovat viestinsä esille laajasti. Kokonaisvaltainen brändäys kattaa kaiken näkyvän miljöörakentamisesta myymälämarkkinointiin, turvamerkinnöistä pakkausratkaisuihin. Me operoimme juuri toimitilojen kaikkein näkyvimmillä pinnoilla.

HARRI: Olemme palvelleet suuria suomalaisia kauppaketjuja onnistuneesti jo vuosikymmenien ajan. Niiden kohdalla puhutaan pääasiassa myymäläilmeen ja -markkinoinnin toteuttamisesta. Vaikka kyse on ketjusta, myymälätilat eivät kuitenkaan koskaan ole identtisiä. Meidän osaamistamme on viedä ilme, värit ja kuvat puhtaina ja muuttumattomina erilaisiin myymälätiloihin.

Juha_Harri

KAUPAN TILAT ENTISTÄ VIIHTYISÄMMIKSI

HARRI: Kaupan kentällä halutaan selvästi entistä enemmän monipuolisuutta ja mielenkiintoista sisäilmettä. Ne haluavat huomioida asiakkaansa ja tarjota valinnanvaraa. Edullisten tuotteiden lisäksi tuodaan esille myös paikallisväriä ja trendituotteita sekä rakennetaan Shop in Shop -liikkeitä.

JUHA: Totta. Useimmiten lähtötilannehan on tyhjä halli, joka pitää saada toimivaksi ja houkuttelevaksi. Se pitää saada näyttämään brändiltä. Esimerkiksi lasketuilla katoilla saadaan häivytetyksi ylätilaa ja luodaan tunnelmaa. Kiinnostavat myymälätelineet ja kampanjamateriaalit keräävät katseita ja lisäävät myyntiä. Kiinnitämme myös huomiota valojen käyttöön.

RAVINTOLAT KAUPPOJEN SISÄLLÄ ON TRENDI

Kaupoissa vietetään entistä enemmän aikaa.

HARRI: Yksi ajan selkeä trendi maailmalta on, että kaupan ja ravintolan raja hämärtyy. Ruokaa ostetaan valmiina ruoka-annoksina kotiin vietäväksi tai nautitaan paikalla. Myymälöihin rakennetaan viihtyisiä kahviloita, sushipisteitä ja ravintoloita.

JUHA: Erottuvuutta kaivataan ja yritysten oma identiteetti korostuu. Tässä vaaditaan brändäyskumppanilta kehitys- ja muuntautumiskykyä sekä rohkeutta toteuttaa toiveita ja ehdottaa uutta. Elämyksellisyyttä saadaan esimerkiksi erikoispainatuksilla ja suurkuvatuotannolla. Näihin osa-alueisiin olemmekin viime aikoina investoineet vahvasti.

PAKKAUKSET VAHVISTAVAT MIELIKUVAA

Korkealaatuisesti painettu ja valmistettu tuotepakkaus johtaa ostopäätökseen varmemmin kuin huonosti suunniteltu. Laatuun päästään hyvän suunnittelun, laadukkaan materiaalin ja painon yhdistelmällä. Aaltopahvi monipuolisine ominaisuuksineen toimii lähes missä tahansa käytössä. Digitaalisella leikkaustekniikalla saamme ihmeitä aikaan.

JUHA: Tuomalla iPhonen markkinoille Apple mullisti muutakin kuin puhelinalan. Aikaisemmin hienot pakkaukset olivat lähes ranskalaisten luksustuotteiden yksinoikeus. Apple toi laatupakkaukset kuluttajatuotteisiin ja siten kaikkien saataville. Tämä on malliesimerkki siitä, miten kaikki osa-alueet halutaan sitoa brändin mielikuvaan. Pakkaus viestii samoja arvoja kuin itse tuote. Korkealaatuiset pakkaukset ovat olennainen osa brändiä. Niillä ja laadukkailla myymälätelineillä erotutaan muista.

ENTISTÄ YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISEMPÄÄ

Juhan ja Harrin kokemuksen mukaan asiakkaat kiinnittävät entistä enemmän huomiota eettisyyteen, ympäristöarvoihin ja tuotteiden kierrätettävyyteen. Brand ID:llä on oma vastuullinen ja läpinäkyvä ympäristöjärjestelmä.

JUHA: Selkeästi positiivista heräämistä on nähtävissä. Valveutuneet asiakkaat tietävät, ettei ympäristöystävällisyys tarkoita kalliimpaa hintaa, vaan vaihtoehtoja ja valinnanvaraa on paljon. Asiakkaat saavat lisäarvoa omaan toimintaansa osoittamalla, että he ovat siirtyneet ympäristöystävällisiin ja kierrätettäviin tuotteisiin.

HARRI: Enenevässä määrin asia tulee esille jo tarjouspyynnöissä. Kaupan puolella haetaankin usein vaihtoehtoja, esimerkiksi kierrätettävistä PET-muoveista tai ympäristöystävällisistä materiaaleista.

TIESITKÖ? Brand ID otti jo vuonna 2004 käyttöön yksityiskohtaisen, sertifioidun ympäristöjärjestelmä ISO 14001n. Ympäristötaseella seurataan tarkasti mm. energian kulutusta ja ympäristövaikutuksia.

BRAND ID GROUP

toimiala: myymälä- ja brändi-ilmeet, pakkaukset ja teollisuuden tuotemerkinnät

perustettu: 1982, muutti nimensä Brand ID Oy:ksi 2007

kotipaikka: Pori

liikevaihto 2020: Brand ID 15 M€ ja Fenix Sign 10 M€

liikevaihtoennuste 2021: 28 M€

nettotulos: 1,047 miljoonaa (2020)

henkilöstö: 150

KEHITÄMME JA JOHDAMME KAIZENIN AVULLA

Brand ID Oy:tä kehitetään ja johdetaan Kaizen-filosofialla. Pitkän aikavälin strategiset tavoitteet puretaan helposti käsiteltäviksi, lyhyen aikavälin tavoitteiksi. Tiimit seuraavat mittareita ja tavoitteiden toteutumista itsenäisesti.

Juha_Harri_

– Yrityskauppa toi hyvää buustia, Juha Heljakka (vas.) ja Harri Rusanen iloitsevat. – Periaatettamme kuvaa hyvin slogan Yhdessä kasvuun. Yleisellä tasolla uskomme myös kaupan alan kasvuun. Siihen pystymme nyt entistä paremmin vastaamaan.

Brand Id