Kiehumista kestävää kumppanuutta!

27.04.2023

Brand ID ja Valtra ovat kuin vanha mutta viriili aviopari. Vuosikymmenten yhteistyö on äestänyt kumppanuuden peltoon selkeät suuntaviivat.

“If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen”. Tämä lontooksi lausuttu sanonta taipuisi rakkaalla kotimaisella jotensakin näin: jos ei kuumuus nappaa, äläpä ainakaan kyökin puolelle eksy. Brand ID:lle nämä olosuhteet ovat tuttua kauraa, vaikka nyt ei olekaan kyse kokkailusta.

Kuumuus ja lämpötilavaihtelut ovat nimittäin kriittisiä asioita, kun Valtran brändi laitetaan näkymään traktoreissa. Esimerkiksi kuumenevaan osaan jäähdyttimen kupeeseen painetun varoitustarran pitää kestää toista sataa astetta lämpöä. Jonkinlaista perspektiiviä tarjonnee se, että vaikkapa veden kiehumispiste on 100 astetta ja uunilohi kypsentyy mehevimmilleen 140–150 asteessa.

Kymmeniä traktoreita päivässä, tilaukset minuuttipeliä

Valtran ja Brand ID:n yhteistyöstä oikeampi sana kuuman sijaan olisi varmaankin lämmin, ellei jopa hehkuva. Kumppanuus on kestänyt niin pitkään, ettei tarkkaa tietoa tunnu edes löytyvän. Puhutaan kuitenkin vuosikymmeniä kestäneestä suhteesta. Brand ID valmistaa ja toimittaa Valtralle hightech-tuotteita vaativiin olosuhteisiin: 3D-merkkejä, logoja, alumiinisia tyyppikilpiä, erilaisia tarroja ja ohjausyksiköiden paneeleja. – Tällä hetkellä valmistamme useita kymmeniä traktoreita päivässä. Tänä päivänä yhteistyömme keskittyy nykyisten sarjatuotanto-osien lisäksi uusiin tuotteisiin. Toimittajan pitää sitoutua 110-prosenttisesti meidän toimitusvarmuuteen, sillä tilaukset on saatava toisinaan lähes minuutilleen, Valtran Suolahden kokoonpanotehtaan Supplier Quality Engineer Päivi Häyrinen kertoo vaatimustasosta

Pienet varastot nostavat vaatimustasoa

Brand ID:n pitää dokumentoida sähköisen APEX-järjestelmän kautta omat laadunhallintaprosessinsa hyväksytysti jokaisesta sarjatoimitukseen hyväksyttävästä nimikkeestä. Käytännössä siis Valtran laatuvaatimusten mukaisesti.

Dokumenteissa selvitetään miten osa valmistetaan ja missä, mitä testejä sille tehdään ja missä olosuhteissa, mitä työkaluja tarvitaan sekä miten osan laatu varmistetaan sarjatuotannon aikana ja kuinka usein. Asiakirjoja osaa kohden kertyy toistakymmentä. Toimittaja kulkee Valtran mukana mahdollisesti jo ensimmäisestä prototyypistä lähtien.

– Tilauksia tehdään yhä nopeammin ja pienemmissä erissä. Varastot ovat tilauskannan kokoisia ja joskus aikataulut hyvinkin tiukkoja. Brand ID:n pitää tietää mitä vaadimme ja mitä prosessi vaatii heiltä. Eli esimerkiksi PPAP-asiakirjoihin kuuluvan virheriskianalyysin avulla toimittaja ennakoi mahdolliset virheet prosessin aikana ja laatii niiden ennalta ehkäisemiseksi etukäteissuunnitelman pisteyttämällä nämä virheet.

Myös valmistuskoot, varastoinnin hoitaminen, varastointiaika ja pakkaustyypit sekä -muodot pitää olla tarkasti tiedossa. PPAP-prosessin eli osan  sarjaanhyväksymisprosessivaiheen jälkeen alkaa sarjatuotanto. Jos kaikki on oikein tehty ja dokumentoituja selvityksiä noudatetaan, homma menee omalla painollaan. Yhteydenottoja tarvitaan vasta, jos ongelmia ilmenee.

Viikkoseuranta optimoi tuotantoa

Brand ID optimoi Valtran tuotantoa omalta osaltaan varastointipalvelulla. Tätä helpottaa pääsy asiakkaan järjestelmiin, joista seurataan viikoittain ennusteita, joiden perusteella laaditaan toimitussuunnitelmat. Päivänkin ratkaisuja voidaan joskus tehdä, mutta normaalitilanteessa omaa tuotantosuunnitelmaa voidaan muuttaa  2-3 viikon välein. Toimitukset lähtevät viikoittain. Samat laatu- ja toimitusvarmuusvaatimukset koskevat Valtran alihankkijalle MSK Cabinsille tehtäviä tarroja ja logoja. MSK Cabins toimittaa turvaohjaamot Valtran traktoreihin

Yli 50 kokin soppa

Viimeiset 25 vuotta Brand ID -yhteistyötä Valtralla hoitanut Häyrinen kiittelee Brand ID:n nopeaa reagointia ja jouhevaa vastailua kysymyksiin ja toiveisiin. Yhteistyötä on helpottanut myös se, että Brand ID:n yhteyshenkilö, avainasiakaspäällikkö Marko Silmu on hoitanut asiakkuutta kolmisenkymmentä vuotta ja tuntee Valtran kuviot kuin omat taskunsa. Molemminpuolinen joustavuus ja ammattimaisuus tukee syvää kumppanuutta.

– Tällainen kumppanuussuhde on todella arvokas, kun on yli  50 eri toimittajaa Suomessa ja ympäri maailmaa. Avoimuus ja luotettavuus ovat tärkeitä asioita. Kun on tehty pitkään työtä yhdessä, kumpikin tietää miten pitää toimia ja ongelmat ratkaistaan nopeasti ja luontevasti. Se kertoo hedelmällisestä ja hyvästä yhteistyöstä. Tykkään Brand ID:n brändistä, Häyrinen innostuu.

Yhteistyö on maukkaimmillaan kuin hyvä ruoka. Juuri oikealla kypsyydellä, juuri oikeilla mausteilla.

Valtran 3D-logot tehdään kolmesta eri kappaleesta. Kiinnityspisteet tulevat konepeiton runkoon.

Valtra

  • Kehittää, valmistaa, markkinoi ja huoltaa Valtra-traktoreita
  • Johtava valmistaja ja palveluntarjoaja Pohjoismaissa
  • Yksi Latinalaisen Amerikan suosituimmista merkeistä
  • Yli 1700 työntekijää valmistus-, suunnittelu- ja huoltotöissä kautta maailman

Brand ID:n työt Valtralle

  • Hightech-tuotteiden valmistaminen ja toimittaminen vaativiin olosuhteisiin
  • 3D-merkkejä ja logoja
  • Alumiinisia tyyppikilpiä ja erilaisia tarroja
  • Ohjausyksiköiden paneeleja