RUOHOLAHDEN CITYMARKET SÄHKÖISTI HINNANNÄYTÖN – UUDISTUKSEN TOTEUTTI BRAND ID FENIX SIGN

2.02.2022

TEKSTI: Maiju Junko KUVAT: Anthony Ubaud

Sähköinen hinnannäyttö päivittää tuote- ja hintatiedot kaupan hyllynreunaan salamannopeasti. Se heittää hyvästit käsin vaihdettaville, irtoileville paperilipareille, säästää aikaa ja vapauttaa henkilökuntaa toisiin tehtäviin.

Jokaisen kauppiaan kauhistus on väärä hinta hyllynreunassa. Kaupat siirtyvätkin yhä voimakkaammin sähköiseen hinnannäyttöön. Näin kuittiin kirjautuu aina sama hinta, jonka asiakas näki tuotepaikalla. Kassoilla ei synny hämminkiä, ja asiakkaat pysyvät tyytyväisinä.

Kauppias Tero Huhtala toteutti muutoksen omassa 3 000 neliön elintarvikevaltakunnassaan. Onnistuneen uudistuksen kumppanina oli hyllyjen hallinnan erikoisosaaja Brand ID Fenix Sign Oy.

Hyllytilan hallinta on kauppiaille entistä tärkeämpää. Elektroniset hinnannäyttäjät valtaavat alaa, ja olemme kehittäneet toimivat kiinnitysratkaisut. Toimitamme listat ja kiinnikkeet sekä hoidamme asennuksen. Sähköinen hinnannäyttö sopii yhtä hyvin elintarvikeliikkeisiin kuin vaikka apteekkeihin, kertoo Brand ID Fenix Signin myyntijohtaja Elina Kortelainen.

CITYMARKET

HINNANNÄYTTÖTUOTTEET JOKA LÄHTÖÖN

Brand ID Fenix Sign on ollut Helsingin Ruoholahden Citymarketin yhteistyökumppani jo vuosikymmenien ajalta. Kauppias on tyytyväinen viimeisimpään kokonaisuuteen. Uusi järjestelmä on siisti, ryhdikäs ja hyvännäköinen eikä vie liikaa tilaa.

Eräs asiakas nyppäsi minua vihannesosastolla hihasta ja kysyi, että koska meillä siirrytään sähköiseen hinnannäyttöön. Esittelin hänelle uuden tekniikan ja kerroin sen olleen käytössä jo monta kuukautta, Tero kertoo.

Toki myymälöissä tarvitaan edelleen perinteisiäkin hinnannäyttötuotteita.

Joillakin osastoilla toimivat parhaiten siistit, tukevien kiinnikkeiden päässä keikkuvat A4-kokoiset muovitaskut tai ihan perinteiset hintalaput. Tärkeintä on löytää kauppiaan toiveita vastaava ratkaisu. Tämän eteen teemme jatkuvaa tuotekehitystä, Elina lisää.

UUDISTUS ETENI SOVITUSTI AJALLAAN

Kauppa siirtyi elektroniseen hinnannäyttöön viime vuonna.

Vuosikymmenien hyvät kokemukset yhteistyökumppanin ammattitaitoisesta projektinhoidosta takasivat, että uskalsin ajoittaa uudistuksen kiihkeimmän sesongin, joulun, kynnykselle. Muutostyöt etenivät osasto kerrallaan, ja henkilökunta sai myös tehokkaan alkukoulutuksen, Tero kertoo.

Homma saatiin maaliin sovitusti parissa viikossa.

On tärkeää, että kumppani tuntee ympäristön, kaupan tarpeet ja etenkin minun ajatuksenjuoksuni. Voin luottaa, että toiveeni tunnetaan eikä aina tarvitse aloittaa alusta, Tero jatkaa.

Ruoholahden Citymarketin slogan on Sinä ja hyvä ruoka. Yksi sen isoista kohderyhmistä ovatkin ruoanlaiton trendeistä innostuneet kotikokkaajat ja kulinaristit. He osaavat myös esittää toivomuksia, mikä otetaan kaupassa ilolla vastaan.

Tuotteiden brändäys on entistä vahvemmin esillä, haluamme palvella tilaamalla uutuustuotteita ja rakentamalla mielenkiintoisia osastoja. Ykkösasia kuitenkin on, että laatu, palvelu, selkeä osastointi ja aukioloajat ovat kuluttajan toiveiden mukaisia. Kun nämä ovat kunnossa, voidaan rohkeasti panostaa elämyksiin ja ajan ilmiöihin, Tero muistuttaa.

Tulevaisuuden kaupassa asiakas voi tuntea olevansa yhtä lailla kotimaisten paikallistuotteiden mekassa kuin Barcelonan kauppahallissa tai ranskalaisella juustokujalla. Viihtyvyyttä ja informaatiota lisäämään valjastetaan uusia elektronisia järjestelmiä ja suuria näyttötauluja.

HYLLYTILAN HALLINNAN AMMATTILAINEN

Kaupassa on silmänkantamattomiin hyllymetrejä, ja parhaiten silmä lepää siisteissä, suorissa tuoteriveissä. Pienessä kyläkaupassa rivien siistiminen onnistuu vielä ihan käsipelillä, mutta suurissa kaupoissa tarvitaan tähänkin oma tekniikkansa.

Hyllyjen jakajat ja tuotteiden työntäjät helpottavat hyllyttäjien työtä. Ne varmistavat, että rivit pysyvät suorana eivätkä hyllyt loista tyhjyyttään. Brand ID Fenix Signin valikoimissa on monta hyvää tuotevaihtoehtoa, Elina vinkkaa.

Hän uskoo, että Shop in Shop -ratkaisut lisäävät suosiotaan.

Ne eroavat kaupan omasta ilmeestä markkinointimateriaaleillaan ja kalusteratkaisuillaan. Toimitamme näyttävät osastot toiveiden mukaan, avaimet käteen -periaatteella.

TIESITKÖ? Sähköisen hinnannäytön tarvitsemaa kiinnityslistaa asennettiin Cittariin kaikkiaan kahdeksan kilometriä.

Citymarket

Etenkin isoina hinnanmuutospäivinä nopeus on ratkaisevan tärkeää. Paperilappurumban poisjäänti siirtää kauppias Tero Huhtalan (vas.) mukaan painopistettä asiakkaan ja kaupan kannalta järkeviin kohteisiin. Fenix Signin Jani Huusela kuuntelee kauppiasta tarkalla korvalla.

Sähköinen hinnannäyttö on reaaliaikainen ja sisältää mm. tuotteen paikannuksen. Järjestelmä nopeuttaa keräilyä ja helpottaa inventointia.

MIKÄ ESL?

  • sähköinen hinnannäyttö (Electronic Shelf Labelling)
  • helpottaa hintojen muuttamista ja inventointia
  • varmistaa, että hyllyhinta vastaa kassan hintaa
  • reaaliaikainen
  • sisältää tuotteen paikannuksen
  • parantaa työtehoa

BRAND ID FENIX SIGN HOITAA KAIKEN!

  • hinnannäyttökiinnittimet
  • myymäläilmeet
  • suurkuvatulosteet
  • ulkovalomainokset
  • banderollit
  • lattiateippaukset
  • tuotesuojaukset ja turvatuotteet
  • asennukset
  • Shop in Shop -ratkaisut
Citymarket