Hyvin pakkaamisen merkitys on lisääntynyt viime vuosina ja lisääntyy edelleen. Verkkokaupan kasvuluvut ovat hurjia, ja logistiikan tehostuminen näkyy myös kivijalkakauppojen hyllyillä ja takahuoneissa
– Jos hyllytyksessä tulee vastaan rikkinäisiä pakkauksia, niin on selvää, että on säästetty väärässä paikassa. Pakkauksen tärkein tehtävä on kuitenkin suojella tuotetta kuljetuksen ja varastoinnin rasituksilta, sanoo Brand ID:n myyntipäällikkö Seija Hiltunen.
Jos alipakkaaminen tulee kalliiksi, niin samoin tulee ylipakkaaminen: kaikkien pakkausten tilankäytön tulee olla tehokasta ja ilmaa ei haluta kuljettaa. Suurien kappalemäärien kanssa kyse on grammapelistä, kun jokainen ylimääräinen kuutiosentti ja gramma maksaa vuosi vuodelta entistä enemmän. Logistiikan kehityksen lisäksi myös ympäristötietoisuus muuttaa pakkaamista, sanoo Hiltunen.
– Se mitä aiemmin kiedottiin kuplamuoviin, laitetaan nyt mittojen mukaan tehtyyn pahvisisustaan. Muovi vähenee kaikesta pakkaamisesta ja esimerkiksi PCV-teipin moni korvaa jo paperiteipillä.
Pakkaus myy tuotteen
Pakkauksella on suuri merkitys sekä asiakkaalle että myyntiportaalle. Näyttävä pakkaus on kiinnostavampi ottaa myyntiin ja helppo hyllytettävyys on iso tekijä kaupan arjessa.
– Esimerkiksi myyntierälaatikoiden erilaiset avattavat ja repäistävät ratkaisut on koettu kaikkien osapuolten toimesta todella toimiviksi niin kuljetuksessa kuin hyllytyksessäkin, sanoo Hiltunen.
Painatukset pakkausten kyljessä puolestaan helpottavat niin varastotyöntekijöiden kuin hyllyttäjienkin työtä. Eli vaikka myyntierien kuljetuksessa ja käsittelyssä käytössä olisikin perinteinen ruskea laatikko, niin oma painatus, teippi tai tarra kannattaa aina. Seija muistuttaa myös, että aina kannattaa kysyä tarjous myös painetusta laatikosta, sillä arvokkaan näköinen pakkauskaan ei aina välttämättä ole kallis ja määrä laskee hintaa merkittävästi. Kannattaa muistaa, että pakkaus on kuitenkin ensivaikutelma tuotteesta.
Uutuuksia ja vanhojen parantelua
Hiltusen mukaan on aina erityisen hienoa olla yrityksen kanssa kehittämässä uuden tuotteen näkyvyyttä ja erottuvuutta. Brand ID mukana ketjussa tuo kilpailutekijän tuotteelle ja yritykselle.
– Se on lupaus kilpailuedusta: jotain erilaista kuin muilla, sanoo Hiltunen.
Uusien tuotteiden ohella toinen yleinen yhteistyön lähtökohta on, että vanha pakkaus on ollut huono eikä ole esimerkiksi kestänyt varastokäsittelyä joko valmistajalla tai keskusliikkeellä. Tosissaan pakkaussuunnittelijan ammattitaitoa koetellaan, jos tuotekoko muuttuu, mutta pakkaus ei saisi muuttua. Oli lähtökohta mikä tahansa niin kokenut ammattilainen osaa palvella.
– Kustannustehokkuus ja nopeus ovat myyjän ja rakennesuunnittelijan osaamista ja palvelua. Ja mikä tärkeintä: asiakkaalle myydään aina tarkoituksenmukaista. Se on kestävää kaikille.
Painetut laatikot ja tuotepakkaukset
- Pakkaus on ensivaikutelma tuotteesta
- Painatukset helpottavat työtä varastolla ja hyllyjen välissä
- Kätevä tapa ylläpitää brändin arvokkuutta ja erottuvuutta
- Tuotepakkaukset suunnitellaan käyttötarpeen mukaan