Med företagsförvärv till de bästa inom profilering

2 maj 2022 09:39
12 jan. 2022 16:14
30 dec. 2021 11:29
8 dec. 2021 11:25
17 sep. 2021 09:18
30 juli 2021 15:41
30 juli 2021 14:02
28 maj 2020 14:00
1 apr. 2020 09:00
26 mars 2020 08:00
13 mars 2020 12:00
19 feb. 2020 15:12
24 jan. 2020 08:30
7 jan. 2020 08:30
1 jan. 2020 08:00
2 dec. 2019 15:00
20 nov. 2019 12:39
18 nov. 2019 13:29
2 okt. 2019 12:05
13 sep. 2019 12:01
11 sep. 2019 11:01
22 aug. 2019 14:00
12 juni 2019 13:00
5 juni 2019 13:00
23 maj 2019 16:01
31 jan. 2019 16:01
8.12.2021 11.25

Juha-ja-Harri-käytävä.jpg

Från konkurrentertill kompisar

Starka varumärken skiljer sig från andra och förstärker hela företagets rörelseresultat och marknadsvärde. Brand ID-koncernens styrelseordförande Juha Heljakka (till höger) och Fenix Signs verkställande direktör Harri Rusanen genomför varumärkes-koncept. Tidigare var de konkurrenter, men i och med företagsförvärvet blev männen arbetskamrater och sitter nu på samma sida av bordet, tankarna kretsande kring de nyaste vindarna inom profilering.

TEXT: Maiju Junko BILD: Marius Tikkane

Brand ID-koncernen från Björneborg är en av Finlands ledande producenter av varumärkeskoncept. Koncernen förvärvade Fenix Sign från Hyvinge. Kombinationen av dessa två starka aktörers affärsverksamhet erbjuder nu kunderna allt mer omfattande service, fler motiverade proffs, fungerande produkter och kreativa lösningar nära kunden, var som helst i Finland.

Helhetsinriktning lönar sig

JUHA: Företag värnar om varumärken mer omsorgsfullt än förr. Hela vår verksamhet siktar på att hjälpa kunden att lyfta fram sitt eget meddelande och sin egen atmosfär på bästa möjliga sätt. Vi hjälper kunden att bygga den önskade bilden och erbjuder de bästa experterna, enheterna och lösningarna för arbetet.

Tidigare betydde företagskonceptet närmast ljusreklam på lokalens tak. Numera lyfter framgångsrika företag sina meddelanden fram på ett bredare sätt. Övergripande profilering täcker allt det synliga från miljöbyggande till butiksmarknadsföring, från skyddsmärkning till förpacknings-lösningar. Vi opererar på lokalernas synligaste ytor.

HARRI: Vi har framgångsrikt betjänat stora finländska butikskedjor i flera decennier. Vad gäller dem handlar det huvudsakligen om att genomföra butikskoncept och -marknadsföring. Trots att det är fråga om en kedja är butikslokalerna aldrig identiska. Vår kompetens går ut på att förflytta konceptet, färgerna och bilderna till olika slags butikslokaler, rena och oförändrade.

Juha_Harri_12.jpg

Trivsammare butikslokaler

HARRI: Inom handeln vill man tydligt sträva efter allt större mångsidighet och en intressant design inne i lokalerna. Aktörerna vill beakta sina kunder och erbjuda valmöjligheter. Utöver förmånliga produkter lyfter man också fram den lokala nyansen och trendiga produkter samt bygger Shop in Shop-affärer.

JUHA: Sant. Oftast är utgångspunkten ju en tom hall som ska omvandlas till något fungerande och lockande. Den ska se ut som ett varumärke. Med till exempel sänkta tak kan den övre delen av lokalen minskas något. Detta skapar en bra atmosfär. Intressanta butiksställ och kampanjmaterial drar blickarna till sig och ökar försäljningen. Vi uppmärksammar också användningen av ljus. 

Restauranger innanför butiker är en trend

Människor tillbringar allt mer tid i butiker.

HARRI: En av dagens tydliga trender ute i världen är att gränsen mellan butik och restaurang blir suddigare. Man köper maten som färdiga portioner och äter den sedan hemma eller på plats. Trivsamma kaféer, sushipunkter och restauranger byggs inuti butikerna.

JUHA: Företagen vill urskilja sig och betona sin egen identitet. Detta kräver att profileringspartnern har utvecklings- och omvandlingsförmåga samt djärvhet att genomföra önskemål och komma med nya förslag. Upplevelserikedom kan uppnås med till exempel specialtryck och stora affischer. Dessa delområden är något som vi har investerat i kraftigt under den senaste tiden. 

Förpackningar förstärker bilder

Produktförpackningar som trycks och tillverkas med hög kvalitet leder oftare till ett köpbeslut än dåligt designade förpackningar. Kvalitet kan uppnås med en kombination av bra planering, högklassigt material och utmärkt tryckning. Wellpapp har mångsidiga egenskaper och fungerar för nästan hurdant som helst användningsändamål. Med digital skärningsteknik kan vi uppnå underverk.

JUHA: Genom att introducera iPhone på marknaderna revolutionerade Apple även annat än enbart telefonbranschen. Tidigare hade franska lyxprodukter nästan ensamrätt till fina förpackningar. Apple introducerade högkvalitativa förpackningar för konsumentprodukter. På så sätt blev de tillgängliga för alla. Detta är ett mallexempel på hur man vill göra alla delområden till en del av varumärkets bild. Förpackningen förmedlar samma värderingar som själva produkten. Förpackningar av hög kvalitet är en väsentlig del av varumärket. Med dem och med högkvalitativa butiksställ kan man utmärka sig.

Allt mer miljövänligt

Enligt Juhas och Harris erfarenhet fäster kunder allt mer uppmärksamhet på etiskhet, miljövärden och möjligheten att återvinna produkter. Brand ID har ett eget ansvarsfullt och transparent miljösystem.

JUHA: Det finns tydliga tecken på positivt uppvaknande. Medvetna kunder vet att miljövänlighet inte betyder dyrare priser utan ett större antal alternativ och valmöjligheter. Kunderna får mervärde i sin egen verksamhet genom att visa att de har övergått till miljö-vänliga produkter som kan återvinnas.

HARRI: Det här är något som i allt större grad tas upp redan i offertbegäran. Inom handeln söker man ofta efter alternativ, till exempel från PET-plast som kan återvinnas eller miljövänligt material.

VISSTE DU? Brand ID tog redan år 2004 i bruk det detaljerade och certifierade miljösystemet ISO 14001. Med livscykelinventering följer man noggrant bland annat energiför-brukningen och miljöeffekterna.

Brand ID Group

bransch: butiks- och varumärkeskoncept, förpackningar och industriell produktmärkning

grundad: 1982, ändrade sitt namn till Brand ID Oy år 2007

hemkommun: Björneborg 

omsättning 2020: Brand ID 15 mn € och Fenix Sign 10 mn €

omsättningsprognos 2021: 28 mn €

nettovinst: 1,047 miljoner (2020)

personal: 150