Kaizen - Ständig förbättring

12 jan. 2022 16:14
30 dec. 2021 11:29
8 dec. 2021 11:25
17 sep. 2021 09:18
30 juli 2021 15:41
30 juli 2021 14:02
28 maj 2020 14:00
1 apr. 2020 09:00
26 mars 2020 08:00
13 mars 2020 12:00
19 feb. 2020 15:12
24 jan. 2020 08:30
7 jan. 2020 08:30
1 jan. 2020 08:00
2 dec. 2019 15:00
20 nov. 2019 12:39
18 nov. 2019 13:29
2 okt. 2019 12:05
13 sep. 2019 12:01
11 sep. 2019 11:01
22 aug. 2019 14:00
12 juni 2019 13:00
5 juni 2019 13:00
23 maj 2019 16:01
31 jan. 2019 16:01
22.8.2019 14.00

KaizenTM är en autentisk lean-ledningsfilosofi, som har som mål att förbättra organisationen på ett heltäckande sätt genom att definiera och gallra bort störande faktorer i arbetet. Definitionen av kaizen är: var och en, varje dag, överallt. 

Effektivitet betyder inte brådska: resultatet är ett smidigare och trevligare arbete, som personalen själva har varit med och förbättrat. Personalen blir mer motiverad, vilket märks till exempel som en förbättring av företagets kapacitet och på kundnöjdheten. På Brand ID har utvecklingen gått mycket snabbt. 

– Redan efter ett par månader följde produktionsteamen upp sina egna prestationer utan externa konsulter. "Viruset" har spridit sig och det märks som små förbättringar varje dag, säger Kaizen Institutets landschef Kimmo Järvinen, som introducerade lean-tänkandet hos Brand ID.

Lean verkko Milja.jpg

Bättre kvalitet, smidigare leveranser
Lean-metoderna förs ut stegvis i den dagliga verksamheten. Kunden märker förbättringarna till exempel som kvalitet och leveranssäkerhet. När processernas ledtider och köerna förkortas, går allt snabbare och flexibiliteten ökar. 

Även den interna organisationen förbättras och man kan svara snabbare på krav som leveranssnabbhet etc. Processen blir också enklare, vilket minskar kvalitetsriskerna. Allt detta märks även på företagets kostnadseffektivitet och förmåga att växa. 

Kaizen-filosofin byggs in i Brand ID:s existerande verksamhetsmodell. Förutom på produktionsavdelningarna införs lean-tänkandet till exempel inom design, försäljning och ledning. Lean-modellen blev allmänt känd genom Toyotas framgångsrika produktionsfilosofi, där man med företagets resurser skapar mer värde för kunderna än vad konkurrenterna gör. Det är även den ledande tanken i Brand ID:s lean revolution. 

– De första stegen i förbättringen leder till högre efterfrågan och den positiva spiralen är igång. Personalens medverkan och att få dem att delta är nyckeln till en lyckad kulturförändring. Stegen blir större och förbättringstakten ökar. Det är ingen slump att Toyota har lyckats så bra, påminner Järvinen.