Den gamla posten blev en modern butik

12 jan. 2022 16:14
30 dec. 2021 11:29
8 dec. 2021 11:25
17 sep. 2021 09:18
30 juli 2021 15:41
30 juli 2021 14:02
28 maj 2020 14:00
1 apr. 2020 09:00
26 mars 2020 08:00
13 mars 2020 12:00
19 feb. 2020 15:12
24 jan. 2020 08:30
7 jan. 2020 08:30
1 jan. 2020 08:00
2 dec. 2019 15:00
20 nov. 2019 12:39
18 nov. 2019 13:29
2 okt. 2019 12:05
13 sep. 2019 12:01
11 sep. 2019 11:01
22 aug. 2019 14:00
12 juni 2019 13:00
5 juni 2019 13:00
23 maj 2019 16:01
31 jan. 2019 16:01
30.7.2021 15.41

Brand ID genomförde den nya utformningen av Sale-butiken vid salutorget i Björneborg.

Hur förvandlar man en gammal postbyggnad till en modern butik?

Det var utgångspunkten när Satakunta handelslag började planera en ny butik i en affärslokal vid salutorget i Björneborg. Affärslokalen på cirka 300 m2 var betydligt mindre än företagets övriga butiker. Men på sätt och vis fanns det tillräckligt med utrymme, om man tittade uppåt: det var flera meter upp till taket.

– Lokalen hade tidigare varit Björneborgs huvudpostkontor, och där uppe finns till exempel ett loft. Det är en annorlunda affärslokal för en butik, berättar gruppchefen Merja Perttula-Vuori på Satakunta handelslag.

– Den lilla och samtidigt stora affärslokalen gav oss mycket att fundera på, men även möjligheter, fortsätter hon.

Sale--mehustamo.jpg

”Ett nytt butiksutseende ökar försäljningen”

Brand ID hjälpte Satakunta handelslag med utformningen av den nya butiken.

– Allt började med en kartläggning varefter vi försökte hitta lämpliga lösningar för affärslokalen. Därefter bestämde vi tillsammans med kunden vad som kan göras och vad som måste göras i affärslokalen för att butiken ska få samma konceptuella uttryck som butikskedjan i övrigt, säger Janne Vallinen, försäljningsdirektör för Brand ID:s butiks- och företagskoncept.

Vi fick ta hänsyn till den annorlunda affärslokalen i varje lösning.

Brand ID genomförde bland annat fönsterfoliering och gångskyltar i Sale-butiken. Vanligtvis hänger gångskyltarna i butiker från taket, men på grund av den ovanliga takhöjden var det inte möjligt här.

– Vi fick komma på andra lösningar för att göra butikslokalen både trivsam och praktisk.

Butikernas visuella uttryck blir allt viktigare. Ett genomtänkt och fulländat butiksutseende förbättrar affärsverksamheten.

– En stor trend just nu är att kunderna efterfrågar en shoppingupplevelse. Rent generellt kan man säga att ett förnyat butiksutseende alltid ökar försäljningen, säger Vallinen.

Sale---Kylmät-juomat.jpg

Individuella lösningar enligt kedjekonceptet

En rymlig och annorlunda butik som är lite ovanlig.

Det är det första intrycket av Sale-butiken som slog upp dörrarna under sommaren 2020.

– Butiken är fortfarande liten och kompakt, men på grund av takhöjden känns den rymlig och större än vad den egentligen är.

– Även kedjans koncept framkommer på ett bra sätt. Jag är väldigt nöjd med slutresultatet och samarbetet med Brand ID, säger Perttula-Vuori.

Sale-butikens sortiment fokuserar på snabba färdiga måltider, mellanmål och varma och kalla drycker.

Den nya butiken har tagits emot väl av invånarna i Björneborg.

Vi möts på Sale – står det på butikspersonalens tröjor som en uppmuntran till att besöka butiken.

– Jag har bara fått positiv feedback från kunderna. Sale-butiken har prisats som en unik butik där det är enkelt och snabbt att handla.

– Med andra ord framhålls precis de saker som vi har strävat efter med butiken.

”Den lilla och samtidigt stora affärslokalen gav oss mycket att fundera på, men även möjligheter.”

Merja Perttula-Vuori
Gruppchef för Satakunta handelslag

Ett fulländat butiksutseende förbättrar affärsverksamheten. – En trend just nu är att kunderna efterfrågar en shoppingupplevelse. 

Merja Perttula-Vuori har bara fått positivt feedback om förnyelsen. 

Kedjans välkända koncept återkommer runt om i affärslokalen. 

Den höga takhöjden krävde individuella lösningar för gångskyltarnas placering. 

Man försöker skapa upplevelser på olika sätt genom butikens utformning.