Naturen ger energi

2 maj 2022 09:39
12 jan. 2022 16:14
30 dec. 2021 11:29
8 dec. 2021 11:25
17 sep. 2021 09:18
30 juli 2021 15:41
30 juli 2021 14:02
28 maj 2020 14:00
1 apr. 2020 09:00
26 mars 2020 08:00
13 mars 2020 12:00
19 feb. 2020 15:12
24 jan. 2020 08:30
7 jan. 2020 08:30
1 jan. 2020 08:00
2 dec. 2019 15:00
20 nov. 2019 12:39
18 nov. 2019 13:29
2 okt. 2019 12:05
13 sep. 2019 12:01
11 sep. 2019 11:01
22 aug. 2019 14:00
12 juni 2019 13:00
5 juni 2019 13:00
23 maj 2019 16:01
31 jan. 2019 16:01
30.12.2021 11.29

Brand-ID-myynnin-TyHy-JASU-.jpgTillverkningen av Jasu-pirkar förenar traditioner med ny teknologi: pirken av aluminium har en finish med effektfull 3D-beläggning.
 

Brand ID åkte med fiskeföretaget Eumer på en friskvårdsdag. Eumer, ett av Europas mest innovativa fiskeföretag, är känt bland annat för sin tillverkning av fiskeutrustning, sina friskvårdsdagar och fiskeresor.

Skulle det kunna vara en sik?

Brand ID:s marknadskoordinator Kirsi Kjäll tänker högt när det börjar rycka febrilt i hennes pimpelspö vid Sastmolas kust i Satakunta.

Hon har en fisk på kroken, men det är inte en tvåkilos sik som lyfts upp ur vaket, utan en 10 cm lång nors på cirka 20 gram.

Det kanske inte är Sastmolas största fisk, men fiskaren är nöjd med sin fångst.

Den kämpade tappert, men jag fick den till slut. En härlig känsla, säger Kirsi glatt.

Brand-ID-myynnin-TyHy-päivä-Kirsi.jpgBrand ID:s marknadskoordinator Kirsi Kjäll firar dagens första fångst. Eumer Finlands försäljningsdirektör Jaakko Ojamo berättar att det är nors som sitter på kroken.
 

Brand ID:s personal är i Sastmola på en friskvårdsdag som anordnas av fiskeföretaget Eumer Finland Oy. 

Brand ID och Eumer Finland har samarbetat under flera år.

Startskottet för Sastmola-företagets historia sträcker sig flera decennier bakåt i tiden när bröderna Olli och Jaakko Ojamo var småpojkar. De fiskeintresserade bröderna började binda tubflugor för eget bruk. Senare utvecklade duon även kastflugor.

Under årens lopp började bröderna sälja sina egentillverkade flugor. Och för det behövdes ett företag, och år 2007 grundades Eumer Finland Oy.

Emellanåt fick vi frågan vad mer vi skulle göra när vi blev stora, förutom att fiska. Men vi har inte velat göra något annat än fiska, säger grundaren och försäljningsdirektören Jaakko Ojamo med ett skratt.

Utan denna drivkraft skulle Finland och Europa vara ett innovativt fiskeföretag fattigare.

I dag är Eumer Finland Oy känt för att vara ett av branschens mest innovativa aktörer.

Företaget tillverkar, utvecklar och exporterar produkter med sina egna varumärken inom fiskets olika delområden. 

Eumer är känt för sina prisbelönta varumärken som Spintube, Jasu och Eumer som omfattar utrustning för flugfiske, pimpelfiske, spinnfiske och metfiske.

Export till 20 länder

På isen i Sastmola försöker Brand ID:s pimpelfiskare fånga fisk med de kända Jasu-vertikalpirken vars tillverkning förenar det traditionella med ny teknologi: Jasu tillverkas av lättaluminium som är ytbelagd med 3D-teknologi.

Eumers produkter säljs i nästan alla fiskebutiker i Finland. Våra produkter exporteras till sammanlagt 20 olika länder, berättar företagsgrundaren och marknadsansvariga Olli Ojamo.

Att skapa nytt från grunden, testning och kontinuerlig förbättring har varit viktiga faktorer för oss, tillägger han.

Det innovativa företaget använder sig även av sociala medier.

Eumer Finland har tiotusentals följare på olika sociala medier – bara på YouTube har företaget över 40 000 prenumeranter: fisket, fisketipsen och naturen intresserar människor.

Man måste bjuda på sig själv på sociala medier. Människor vill veta vilka personerna bakom företaget är och vad företagsvärdena innebär i praktiken, berättar Olli Ojamo om användningen av sociala medier.

Alla vill fiska med Ojamo-bröderna – eller åtminstone pröva fiskelyckan i samma fiskevatten.

Under åren har Eumer Finland utökat sitt serviceutbud med friskvårdsaktiviteter och konferenstjänster för företag samt fiskeresor. Det är en sådan tjänst det handlar om när Brand ID:s personal njuter av friskvårdsdagen i Sastmola.

Den lilla orten i Satakunta är betydelsefull trots sin storlek, åtminstone ur fiskarnas synvinkel. Enligt bröderna Ojamo har Eumer Finland landets enda fiskecenter som kan erbjuda ett så mångsidigt fiskeutbud – ån ligger precis bred-vid, havet på fem minuters avstånd och sjön femton minuter bort, året om.

Vi har aktiviteter för årets alla dagar. Hade det varit en traditionell vinter i Satakunta och vi inte hade haft havsisar, skulle vi vara ute på havsfiske nu. När isarna är svaga kan man till exempel öva på att flyta med räddningsdräkt. Det finns gott om aktivitetsalternativ för företagens friskvårdsdagar, säger Jaakko Ojamo.

Slutresultatet är dock alltid detsamma: stressen minskar.

I naturen ökar gemenskapen

Brand ID-personalens sorl tystnar när pimpelfisket börjar. Allas blickar borrar sig fast i hålet i isen och ekolodet bredvid.

2020-talets pimpelfiskare kan nämligen ta hjälp av ekolodet för att få reda på hemligheterna på havsbottnen. Innan fisket börjar ställs skärmen på isen och isgivaren släpps ner i pimpelhålet där den flyter tack vare flötet på kabeln. När en fisk närmar sig platsen, ser man rörelse på ekolodsskärmen. Då ska pimpelfiskaren göra sig redo. 

Och denna vackra vårvinterdag är vattenguden Ahti extra givmild. Ekolodet visar att på ungefär sju meters djup simmar en hungrig norsstim.

Regelbundet hörs glädjerop från varje hål allt eftersom man lyfter upp nors, kast efter kast.

Erik-Mykrä-ja-Olli-Ojamo.jpgNorsen luktar gurka, säger Olli Ojamo från Eumer Finland Oy till Brand ID:s Erik Mykrä. Nors kan bli upp till 30 cm i havet.
 

För fiskeguiden blir dagen lyckad när den första fisken har fångats, säger Olli Ojamo skrattande och blir alltmer entusiastisk för varje fångst.

Det är dock inte alltid man har fiskelycka. Men det betyder inte att dagen skulle ha misslyckats. Enligt Ojamo är det redan en bra dag när man på morgonen har beslutat sig för att ge sig ut i naturen.

Det säger även forskningen: naturen ger nya krafter och underlättar återhämtningen från stress, förbättrar koncentrationsförmågan och kan sänka både pulsen och blodtrycket. Att röra sig ute i naturen främjar även det sociala välbefinnandet och gemenskapen.

Det märks även på Brand ID:s personal efter friskvårdsdagen: några timmars pimpelfiske, en stadig grillmåltid och snöskotersafari på havsisen har åstadkommit precis det som man strävat efter.

Man fick verkligen ro i sinnet. Man känner sig avslappnad och har fått ny energi för vardagen, summerar Erik Mykrä, Brand ID:s projektchef.

”Emellanåt fick vi frågan, vad mer vi skulle göra när vi blev stora, förutom att fiska. Men vi har inte velat göra något annat än fiska.”

Jaakko Ojamo
försäljningsdirektör, Eumer Finland