Pauli Aalto-Setälä: Epäilen uskomuksia.

8.02.2022

Pauli Aalto-Setälä on kokenut päätoimittaja, mediavaikuttaja, yrittäjä ja Turun Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori. 8.2.2022 hän liittyi vahvistamaan Brand ID Groupin hallitusta.

Olet kotoisin Satakunnasta, palaat siis myös juurillesi?

– Kyllä. Satakuntaan paluu lämmittää mieltä. Sukulaisilta on tullut jo viestejä, että korkea aika onkin täällä tehdä jotain. Sukuni on Kokemäeltä ja kävin koulua Porissa ala-asteella.

Sinulla on pitkä ura journalismin parissa. Mitä journalisti Aalto-Setälä tuo mukanaan?

– Ainakin sellaisen journalistisen ajattelutavan, että epäilen uskomuksia. Se näkynee hallitustyössä tiedon ja datan arvostuksena ja uskomusten haastamisena. Saatan kysellä paljon.

– Ihminen tekee päätökset  90 % tunteella, mutta toiminnan ydin on analyysi ja ajattelu. Ettei nojaa uskomukseen, joka onkin väärä. Moni virhe tehdään edelleen siinä, että nojataan vanhaan uskomukseen.

Sinut tunnetaan digitalisaation ammattilaisena. Miltä Brand ID:n aika konkreettiset tuotteet tuntuvat?

– Konkretia tuntuu hauskalta. Brand ID on monipuolisuudessaan mulle inspiroiva. Yhtäältä on strategiat siellä ylätasolla ja samaan aikaan on inspiroivaa olla asiakkaan kanssa tekemisissä ihan siellä myymälässä. Miltä se näyttää ja tuntuu ja mikä on se soundi siellä. Kaiken jalkautus.

– Pitää myös muistaa, että Brand ID:llä on useita digitaalisia ulottuvuuksia: liiketoiminnan kehittäminen, linjaston flown kehittäminen ja esimerkiksi Kaizen.

Verkkokauppa ja kivijalkamyymälät, mitä ajattelet?

– Kivijalka ja digi eivät ole joko–tai. Esimerkiksi digitaalinen hinnoittelu myymälätilassa. Jatkossa tulemme näkemään myös erilaisia hybridikauppoja, verkon ja kivijalan yhdistelmiä.

– Verkkokaupan kehitys nyt pandemian aikana on ollut merkittävää: miljoona uutta asiakasta on asioinut verkossa. Samaan aikaan jenkkien kivijalkamyynti kasvaa kaksinumeroisia määriä. Niitä on siis mahdollista kasvattaa yhtä aikaa, siinä ei ole ristiriitaa. Kyse on investoinneista ja malleista siinä mikä palvelee parhaiten asiakasta. Asiakkaan onnistuminen ja menestys on kaikki kaikessa, mitä kanavia se sitten vaatiikaan.

Digitalisaatio kuitenkin jatkuu?

– Selkeä tutkimustulos on, että disruptiossa, vakiintuneiden toimintamallien murtuessa,  menestyvät ne yritykset joissa on keskivertoa parempi johtaminen ja jotka käyttävät paremmin uutta teknologiaa.

– Brand ID:lle tämä on mahdollisuus. Meillä on kehitetty ratkaisuja aiempiinkin murroksiin. Ja löydämme niitä myös meneillään oleviin ja tuleviin. Vanhalle kokeneelle liiketoiminnalle murros on haaste. Samalla se on myös liiketoimintamahdollisuus ja mahdollisuus kasvaa, kunhan on rohkeus käyttää uutta teknologiaa ja kehittää johtamista.

Olet kirjassasikin tuonut esille Lean-ajattelua ja Brand ID:llä on Leaniin pohjautuva Kaizen.

– Kaizen oli yksi tosi kiinnostava juttu, kun Brand ID:lle tuloa pohdin. Kaizen on yksi syy miksi Brand ID voi skaalautua aika nopeastikin. Monesti sanotaan, että ollaan insinöörikansaa, mutta toteutus prosessiksi saakka on heikkoa ja sitten ei tule suureksi. Ja kun lopulta ei ole kuin prosessien ja ihmisten johtamista. Skaalautuva prosessi on menestyksen moottori.