Vastuullisempaa maailmaa rakentamassa

17.9.2021 klo 9.18
20.8.2021 klo 12.04
30.7.2021 klo 15.41
30.7.2021 klo 14.02
14.6.2021 klo 12.46
1.6.2021 klo 13.48
31.5.2021 klo 14.57
29.4.2021 klo 10.26
27.4.2021 klo 10.31
31.3.2021 klo 17.04
31.3.2021 klo 13.40
22.2.2021 klo 16.06
29.5.2020 klo 15.00
28.5.2020 klo 14.00
14.5.2020 klo 12.00
1.4.2020 klo 9.00
26.3.2020 klo 8.00
13.3.2020 klo 12.00
3.3.2020 klo 13.41
3.3.2020 klo 12.28
19.2.2020 klo 15.12
14.2.2020 klo 8.30
28.1.2020 klo 14.35
27.1.2020 klo 14.49
24.1.2020 klo 8.30
15.1.2020 klo 15.27
7.1.2020 klo 8.30
31.12.2019 klo 8.00
2.12.2019 klo 15.00
20.11.2019 klo 12.39
18.11.2019 klo 13.29
2.10.2019 klo 12.25
13.9.2019 klo 12.01
11.9.2019 klo 11.01
30.8.2019 klo 15.01
22.8.2019 klo 14.00
31.7.2019 klo 15.27
12.6.2019 klo 13.00
5.6.2019 klo 13.00
23.5.2019 klo 16.01
30.7.2021 14.02

Alkuvuonna 2021 Kesko valittiin jo seitsemättä kertaa maailman vastuullisimmaksi ruokakaupaksi.

”Vastuullisuus on meidän valintamme”.

Infotaulu tervehtii jokaista sisään astelevaa asiakasta tamperelaisessa K-Market Haukiluomassa. Kaupan aulassa on myös pullonpalautusautomaatti, jonka yläpuolella on infograafi tölkkien kiertokulusta maailmassa.

Myymälänkin puolella silmiin osuu samansuuntaisia viestejä, joissa tuodaan esille vastuullisia valintoja.

Kyse on uudesta asiasta Keskon kaupoissa ympäri Suomea.

– Olemme maailman vastuullisin ruokakauppa. Haluamme kertoa vastuullisista teoistamme asiakkaillemme aiempaakin paremmin, sanoo Keskon Kiinteistöpalvelut-yksikön myymäläsuunnittelija Ylva Lindqvist.

Brand-ID-K-Market-Tyvikatu-Tampere027.jpg

Vastuullisuuden merkitys kasvaa

Kesko on vastuullisuudessa palkittu edelläkävijä. Kesko on ainoa suomalainen yritys, joka on valittu maailman sadan vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalle joka vuosi listan perustamisesta eli vuodesta 2005 alkaen. Alkuvuonna 2021 Kesko valittiin jo seitsemättä kertaa maailman vastuullisimmaksi ruokakaupaksi.

– Vastuullisuudessa ei voi olla kyse yksittäisestä kampanjasta, joka loppuu jonain päivänä. Vastuullisuus ohjaa päivittäistä tekemistämme ja on osa meidän kaikkien arkea, Lindqvist huomauttaa.

– Kyse ei ole viherpesusta, vaan konkreettisista teoista. Pitää löytyä katetta toiminnasta ja yrityksen arvoista, jos sanoo olevansa vastuullinen, lisää puolestaan Keskon Konseptin kehitys -yksikön kehityspäällikkö Karoliina Schneider.

Kesko on muun muassa sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin hillitä ilmaston lämpenemistä ja on asettanut tieteeseen perustuvat päästötavoitteet toiminnalleen sekä toimitusketjulleen.

Yksittäisten kauppojen tasolla hävikkiä minimoidaan, jätteitä kierrätetään ja energiatehokkuutta parannetaan.

Tulevaisuudessa vastuullisuuskysymysten merkitys tulee vain kasvamaan – niin asiakkaille kuin yrityksille itselleen. Kestävä ja vastuullinen liiketoiminta on kaiken päälle myös kestävää ja kasvavaa bisnestä.

Siksi siitä pitää myös pystyä kertomaan paremmin.

– Täytyy olla rehellinen. Olemme tehneet todella pitkään hyvää työtä vastuullisuuden parissa, mutta olisimme voineet kertoa teoistamme paremminkin, Lindqvist myöntää.

– Viestimme vastuullisuudesta monissa eri kanavissa, mutta nyt haluamme nostaa hyviä tekojamme esille myös kaupoissa, Schneider jatkaa.

1 300 kaupan työmaa

Vuodenvaihteessa Keskon kaupoissa alkoikin iso projekti.

Yhtiön kauppoihin on alettu asentaa vastuullisuusteematauluja, joiden avulla yksittäinen kauppias tai koko ketju voi kertoa paremmin vastuullisista teoistaan. Brand ID on yksi yrityksistä, joka on toteuttamassa ilmeuudistuksia kauppoihin.

– Meillä on noin 1 300 kauppaa ympäri Suomea, joten työmaata riittää, Lindqvist kertoo.

– Valtakunnallisena toimijana tarvitsimme projektiin valtakunnallisesti toimivan miljöötoimittajan, joka tuntee konseptin ja kauppiaat. Brand ID:n kanssa olemme tehneet jo aiemmin hyvää yhteistyötä.

Brand ID teki yhteistyötä Keskon kanssa muun muassa K palvelee -kampanjassa, jonka aikana Brand ID oli uudistamassa yhteensä noin 700 eri toimipistettä.

– Osaamme jalkauttaa tällaisia valtakunnallisia projekteja. Tässä tapauksessa Kesko on suunnitellut vastuullisuusmateriaalien grafiikat. Me toimitamme ja asennamme ne kentälle. Kauppiaat ovat yhteydessä meihin, jonka jälkeen kartoitamme toimipisteen tarpeet ja toteutamme uudistuksen. Kaiken aikaa pidämme seurantaa Keskolle siitä, miten projekti etenee, sanoo Brand ID:n myymälä-ja yritysilmeistä vastaava myyntipäällikkö Tapio Virta.

Iso projekti vie aikaa noin vuoden.

Vastuullisuusteemataulujen viestien sisältö vaihtelee toimipisteestä riippuen: jossain kaupassa voidaan kertoa aurinkoenergian hyödyistä, kun taas toinen kauppa kertoo Keskon toimista kiertotalouden eteen.

– Tarkoitus ei ole mennä liiaksi yläpilviin, vaan pitää viestit selkeinä. Vastuullisuus on kuitenkin konkreettisia tekoja, sanoo Lindqvist.

Kesko haluaa kertoa tekemästään hyvästä, mutta yhtiön tavoitteena on myös vaikuttaa.

– Haluamme kannustaa myös asiakkaitamme vastuullisempaan ajatteluun ja vuoropuheluun vastuullisemmista

Kauppaketju Kesko ja sen kaupat haluavat kannustaa myös asiakkaita vastuullisempaan ajatteluun.

”Olemme maailman vastuullisin ruokakauppa.”

Ylva Lindqvist

Keskon Kiinteistöpalvelut-yksikön myymäläsuunnittelija