Ota yhteyttä

Pakkaus viestii tuotteesta ja laadusta

2.10.2019 12.25

Pakkaus viestii niitä asioita ja arvoja, joita brändi edustaa. Korkealaatuisesti painettu ja valmistettu myynti -tai tuotepakkaus johtaa useammin ostopäätökseen kuin huonosti suunniteltu pakkaus. Pakkauksella vaikutetaan erittäin vahvasti ostajan tunteisiin ja siten mielikuvaan tuotteesta. Siksi hyvä pakkaussuunnittelu  ja korkealaatuiset painomenetelmät yhdessä ottavat nämä asiat huomioon edustaen sitä mitä tuote viestii.

Yleensä suunnittelijat ovat tyytyväisiä, kun heille annetaan täysin vapaat kädet ratkaista asiat. Kuitenkin hyvässä pakkauksen tai myyntitelineen suunnittelussa on paljon huomioitavia asioita sekä käytännöllisyyden että visuaalisuuden kannalta. Myös digitaalisuus ja digitaalinen leikkuuteknologia mahdollistavat asioita, joita ei vanhalla stansaustekniikalla kannattanut toteuttaa.

Vaikka Brand ID:n suunnittelijat voivat räätälöidä aaltopahvista melkein mitä tahansa, on mielikuvituksellekin jokin raja olemassa. Suunnittelussa pyritään ratkaisemaan asiakkaan tarpeet kokonaistaloudellisesti järkevästi. Yleensä itse pakkauksen kustannus tuotteen kokonaishinnasta on vain murto-osa, joten suunnittelussa pyritään kokonaiskustannuksien optimointiin, joita ovat mm.kokoaminen, pakkaaminen ja logistiikan kustannukset. Kestävyyttä ja vahvuutta pakkauksissa toki tarvittaessa löytyy, jopa tuhansien kilojen moottoreiden kuljettamiseen. Aaltopahvi monipuolisine vahvuuksineen toimii lähes missä tahansa käytössä.

Kuljetus- ja myyntipakkaus eroavat toisistaan –vai eroavatko?

Pakkaukset voidaan karkeasti jakaa kuljetuspakkauksiin ja myyntipakkauksiin. Kuljetuspakkauksen tärkein tehtävä on suojaus, jolla varmistetaan tuotteiden ehjänä perille pääsy. Myyntipakkaukset ovat usein näyttäviä ja korkealaatuisesti painettuja. Jotta tuotteet kävisivät kaupaksi, pakkauksenkin on oltava tyylikäs ja puoleensavetävä. Pakkaus ei ole pelkkä brändin jatke, vaan viestii keskeisesti brändin arvoja ja sanomaa luoden mielikuvaa tuotteesta.

Pakkaustyyppien väliin mahtuu monenlaista hybridiä. Myyntipakkaukseen voidaan tehdä esimerkiksi erillinen sisäosa, joka toimii samalla kuljetussuojana tuotteelle pitäen sen paikallaan. Itse pakkaus on tällöinkin hyvännäköinen ja myyvä. Myös useampien tuotekokonaisuuksien pakkaukset ovat tyypillisiä, esimerkiksi ulkopakkaus ja sisäosa, johon voidaan laittaa esimerkiksi 4-5 erilaista tuotetta. Kun jokaiselle tuotteelle on oma paikkansa, pakkaajat huokaavat helpotuksesta.

- Kauppapaikka määrittelee pakkauksen tarkoituksen. Jos käytössä on myyntiteline, pakkaukset voidaan suunnitella siihen. Muussa tapauksessa myyntipakkaukset sijoitellaan kaupan hyllylle tai sitten ne voivat olla ns. verkkokauppa pakkauksia. Tämänkin vuoksi suunnittelija tarvitsee paljon tietoa pakkauksen logistiikasta käyttäjälle asti. Tärkeintä on ymmärtää, mitä asiakas hakee pakkaukselta, Arno Autere Brand ID Display & Packagingin myyntipalvelusta kertoo.