Ota yhteyttä

Myyntitelinejättiläisellä menestykseen

29.5.2020 klo 15.00
28.5.2020 klo 14.00
14.5.2020 klo 12.00
1.4.2020 klo 9.00
26.3.2020 klo 8.00
13.3.2020 klo 12.00
3.3.2020 klo 13.41
3.3.2020 klo 12.28
19.2.2020 klo 15.12
14.2.2020 klo 8.30
28.1.2020 klo 14.35
27.1.2020 klo 14.49
24.1.2020 klo 8.30
15.1.2020 klo 15.27
7.1.2020 klo 8.30
31.12.2019 klo 8.00
2.12.2019 klo 15.00
20.11.2019 klo 12.39
18.11.2019 klo 13.29
2.10.2019 klo 12.25
13.9.2019 klo 12.01
11.9.2019 klo 11.01
30.8.2019 klo 15.01
22.8.2019 klo 14.00
31.7.2019 klo 15.27
12.6.2019 klo 13.00
5.6.2019 klo 13.00
23.5.2019 klo 16.01
31.1.2019 klo 16.01
14.5.2020 12.00

Conaxess Trade Finland Oy haluaa edustamiensa brändien tuotteiden erottuvan muista. Se onnistuu satsaamalla tuotteiden esillepanoon.

Kun kuluttaja kävelee myymälän käytävillä ja miettii ruokaostoksiaan, valintoihin vaikuttavat monet tekijät. Mitä tekisin tänään ruoaksi? Mikä on tuotteen hinta? Minkälainen on sen brändi? Mitkä ovat kuluttajat aiemmat kokemukset tuotteesta? Läheskään aina noilla tekijöillä ei ole mitään merkitystä. Toisinaan kuluttaja tarttuu siihen tuotteeseen, johon silmät sattuvat osumaan. Niin käy varsinkin ruokaostoksilla.


– Elintarviketuotteet hukkuvat hyvin helposti muiden tuotteiden sekaan kauppojen hyllyillä, kertoo Conaxess Trade Finland Oy:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Riikka Jukarainen.

– Yksi meidän yrityksemme filosofioista on saada edustamiamme brändien tuotteet erottumaan hyvin myymälöissä. Se, miten tuote näkyy tai ei näy kaupassa, on valtavan merkityksellistä myynnin kannalta. Me satsaamme esillepanossa ”dispareihin” eli myyntitelineisiin hyvin paljon.

 

SuziWan.jpg

 

Näyttävästi esille

Erottuva esillepano ja vahva myymälänäkyvyys oli Conaxess Trade Finlandin tavoitteena, kun Suomen markkinoille lanseerattiin kokonaan uusi Suzi Wan  tuoteperhe. Aasialaisia ruokatarvikkeita käsittävään Suzi Wan -tuoteperheeseen kuului kuitenkin suuri määrä erikokoisia ja -painoisia tuotteita nuudelipusseista lasisiin vihannespurkkeihin. Se toi esillepanoon omat haasteensa.

– Yleensä myyntitelineissä on yhtä ja samaa tuoteformaattia, joka helpottaa huomattavasti esillepanon suunnittelua. Kun meille selvisi, mitä kaikkia tuoteperheeseen kuuluu ja minkälaiseksi haluaisimme rakentaa kokonaisuuden, niin tuntuihin se alkuun haastavalta. Tuotteet olivat niin erikokoisia, -painoisia ja -tyylisiä, mutta silti halusimme ne samaan telineeseen, kertoo Conaxess Trade Finlandin markkinointikoordinaattori Mikaela Melander.

– Brand ID kuitenkin kertoi, että se olisi mahdollista ja siitä alkoi melko pitkä kehitysprojekti.

Pahviset myyntitelineet saapuvat kauppoihin tavallisesti valmiina kokonaisuuksina. Esimerkiksi Suzi Wan -tuoteperheen tapauksessa teline kootaan ja täytetään tuotteilla Conaxess Trade Finland Oy:n varastolla, josta se lähetetään myyntivalmiina myymälöihin ympäri Suomea.

Pahvinen teline ja sen sisältämät tuotteet eivät saa hajota satojenkaan kilometrin pituisten kuljetusten aikana. Visuaalisestikin telineen pitää olla tarpeeksi houkutteleva.

– Se vaatii suunnittelulta paljon varsinkin tässä tapauksessa, kun materiaalina on pahvi. Myyntiteline oli iso sekä korkea ja se piti sisällään myös lasisia tuotepakkauksia. Tämä lisäsi vaatimuksia, jotta tuotteet saadaan telineessä ehjänä myymälään saakka. Painoakin sen piti kantaa 45 kiloa, avaa Brand ID:n myyntipäällikkö Marko Laitinen.

Lähtötilanne oli haastava, mutta muutaman kuukauden työ kuitenkin palkittiin. Se toki vaati useampia prototyyppejä ja testejä, joissa telineen kestävyyttä ja toimivuutta tarkasteltiin. Välillä myyntitelineen mittoja saatettiin säätää sentti suuntaan tai toiseen toimivan ratkaisun löytämiseksi.

Sellainen kuitenkin lopulta löytyi.

– Pahvistakin voi tehdä sellaisen myyntitelineen, jossa tuotteet ovat monimuotoisia, joka pystyy kantamaan suuriakin kilomääriä ja joka voidaan lähettää valmiiksi tuotteistettuna myymälöihin, Laitinen huomauttaa.

SuziWan2.jpg

 

Elämyksellisyyttä myymälätilaan

Suzi Wan -tuoteperhe myyntitelineineen saapui myymälöihin kiinalaisen uudenvuoden aikoihin tammikuun lopulla. Conaxess Trade Finlandin kokemukset uuden tuotteen lanseerauksesta ovat olleet positiivisia: myyntiteline on toiminut myös käytännössä.

– Saimme tuotteita erittäin laajasti esille myymälöissä perushyllyn ulkopuolelle, ja ylitimme jopa odotuksemme. Myyntitelineet tuotteineen ovat saapuneet myymälöihin myös ehjänä, joten kaikki on sujunut suunnitelmien mukaan, liiketoiminnan kehityspäällikkö Riikka Jukarainen selventää.

– Nyt tietysti odotamme mielenkiinnolla, kuinka hyvin kuluttajat löytävät tuotteet. Esillepanosta se ei ainakaan ole kiinni.

Suzi Wan -tuoteperheen myyntiteline osuu myymälässä silmään näyttävyydellään. Telineen kruunaa kiinalaisesta rakennustaiteesta tuttu kaareva ”katto”. Aasilaisia ruokatarvikkeita saatetaan hankkia herkemmin, jos myymälämiljöökin huokuu Aasiaa.

– Elämyksellisyys on se sana, mitä kauppaketjukin hakevat tuotteiden esillepanolta. Tavalliseen ruokakauppakäyntiinkin pyritään saamaan elämyksellisyyttä, mikä onnistuu esimerkiksi puhuttelevilla ratkaisuilla esillepanoissa.