Ota yhteyttä

Kaizen parantaa Brand ID:n prosesseja

22.8.2019 14.00

 

Jatkuvaa parantamista

Lean-työskentely virittää huippuunsa Brand ID:n joustavuuden sekä toimitusvarmuuden ja -nopeuden.

KaizenTM on autenttinen lean-johtamisfilosofia, joka tähtää organisaation kokonaisvaltaiseen parantamiseen tunnistamalla ja karsimalla työn häiriötekijöitä. Kaizenin määritelmä kuuluukin: jokainen, joka päivä, joka paikassa.

Tehokkuus ei tarkoita kiirettä: tuloksena on sujuvampi ja mukavampi työ, jonka parantamiseen työntekijät ovat itse osallistuneet. Työntekijät ovat motivoituneempia, mikä näkyy esimerkiksi yrityksen suorituskyvyn ja asiakastyytyväisyyden paranemisena. Brand ID:llä kehitys on ollut varsin nopeaa.

– Jo parin kuukauden jälkeen tuotannon tiimit seurasivat omaa suorituskykyään ilman ulkopuolista konsulttia. “Virus” on tarttunut ja se näkyy pieninä parannuksina päivittäin, lean-ajattelun Brand ID:lle tuonut Kaizen Instituten maajohtaja Kimmo Järvinen iloitsee.

Lean verkko Milja.jpg

Entistä parempaa laatua, sujuvammat toimitukset
Lean-metodit viedään arjen toimintaan vaiheittain. Parannukset näkyvät asiakkaalle esimerkiksi laatuna ja toimitusvarmuutena. Kun prosessien läpimenoajat ja jonot lyhenevät, asiat sujuvat nopeammin ja joustavuus paranee.

Myös sisäinen järjestäytyminen petraantuu, jolloin asiakasvaatimuksiin kuten toimitusnopeuteen voidaan reagoida herkemmin. Prosessi myös yksinkertaistuu, mikä pienentää laaturiskejä. Kaikki tämä näkyy myös yrityksen kustannustehokkuutena ja kykynä kasvaa.

Kaizen-filosofia rakennetaan Brand ID:n olemassa olevan toimintamallin sisään. Tuotanto-osastojen lisäksi lean-ajattelua toteutetaan esimerkiksi suunnittelussa, myynnissä ja johdossa. Lean-malli  tuli yleiseen tietoisuuteen Toyotan menestykseen johtaneesta tuotantofilosofiasta, jossa yrityksen resursseilla luodaan enemmän arvoa asiakkaalle kuin kilpailijat. Se on myös Brand ID:n lean-vallankumouksen johtoajatus.

– Parantamisen ensimmäiset askeleet luovat kysyntää seuraaville, ja positiivinen kierre on valmis. Ihmisten osallistuminen ja osallistaminen on avain onnistuneeseen kulttuurimuutokseen. Askeleet voivat kasvaa ja parantamisen vauhti kiihtyä. Ei ole sattumaa, että Toyota on menestynyt niin hyvin, Järvinen muistuttaa.