Ota yhteyttä

Digiajan työkalut projektinhallinnan apuna

29.5.2020 klo 15.00
28.5.2020 klo 14.00
14.5.2020 klo 12.00
1.4.2020 klo 9.00
26.3.2020 klo 8.00
13.3.2020 klo 12.00
3.3.2020 klo 13.41
3.3.2020 klo 12.28
19.2.2020 klo 15.12
14.2.2020 klo 8.30
28.1.2020 klo 14.35
27.1.2020 klo 14.49
24.1.2020 klo 8.30
15.1.2020 klo 15.27
7.1.2020 klo 8.30
31.12.2019 klo 8.00
2.12.2019 klo 15.00
20.11.2019 klo 12.39
18.11.2019 klo 13.29
2.10.2019 klo 12.25
13.9.2019 klo 12.01
11.9.2019 klo 11.01
30.8.2019 klo 15.01
22.8.2019 klo 14.00
31.7.2019 klo 15.27
12.6.2019 klo 13.00
5.6.2019 klo 13.00
23.5.2019 klo 16.01
31.1.2019 klo 16.01
14.2.2020 8.30

Brand ID:n kehittyneen BRANDWEB-projektityökalun ansiosta asiakas pääsee seuraamaan asennusten etenemistä reaaliaikaisesti verkossa.

 

Brand ID:n asentaja on työn touhussa Siltapuiston Neste-asemalla Porissa.

Käynnissä on uusien tuotetarrojen asennus aseman tankkauspisteelle: Toisinaan sääolosuhteet, ajan hammas ja asiakkaiden käyttö tekevän sen, että bränditarroja täytyy uusia. Toisinaan niitä taas uusitaan tuote- ja brändiuudistusten yhteydessä.

Hetken ahertamisen jälkeen asentaja on saanut tarrat ammattitaitoisesti kiinni oikeisiin kohtiinsa.

Tämän jälkeen asentaja kaivaa taskustaan puhelimen, jolla hän ottaa kuvia valmiista asennuksesta. Kuvat menevät Brand ID:n projektityökaluun palvelimelle, josta Nesteen edustaja voi seurata tilaamansa töiden etenemistä lähes reaaliajassa.

Brand ID ja Neste ovat sopineet merkinnöistä ja tarratoimituksista Nesteen huoltoasemille sekä toimipisteisiin keväästä 2019 alkaen. Yksi avainsana yhteistyölle on ollut digitaalisuus ja sen hyödyntäminen.

Siitä yksittäinen asennuskin on oiva esimerkki.

Brand ID Nestetarrat asennus008.jpg

 

-          Ennen kaikkea kyse on asioiden selkeyttämisestä ja töiden seurannan helpottamisesta. Nyt laajojenkin projektien kaikki olennaiset langat on saatu nivottua yhteen ja yhden työkalun taakse, kertoo Brand ID:n projektipäällikkö Erik Mykrä.

Brand ID on suunnitellut Nesteelle yksittäisten kauppiaidenkin käytössä olevan verkkokaupan. Käytössä on myös ketjujohdolle tarkoitettu BRANDWEB-projektityökalu. Näiden digitaalisten ratkaisujen avulla monet asiat ovat muuttuneet huomattavasti mutkattomammiksi.

BRANDWEB-työkalun avulla laajojen kokonaisuuksien hallitseminen onnistuu paremmin. Se onkin välttämätöntä, sillä esimerkiksi Nesteellä on noin 800 asemaa ympäri maata Hangosta Kilpisjärvelle. Jos yhtiöllä on myynnissä uusi tuote, joka vaatii vaikka uuden tarran jokaiseen polttoainepumppuun, kyseessä on luonnollisesti maantieteellisesti ison luokan projekti.

-          Hyödynnämme verkkokauppaa ja BRANDWEB-projektityökalua tarrojen tilaamisessa ja tarrojen asentamisessa Nesteen ja Nesteen palvelutoimittajien toimesta koko Nesteen asemaverkon osalla Suomessa. Ne ovat selkeyttäneet ja tehostaneet tarrojen tilaamista sekä tarroitusprojektien seurantaa asemaverkoston osalta, kiittelee Nesteen markkinointivastaava Ari Kinnunen.

 

Brand ID006.jpg

 

Miten BRANDWEB-projektityökalu toimii?

Asiakkaalta tulevasta toimeksiannosta saadut kohteet merkitään ja aikataulutetaan Brand ID:llä. Tämän jälkeen projektityökalulla visualisoidaan kartalle kaikki Nesteen asemat sekä näytetään reaaliaikaiset tiedot kohteesta: vihreä pallo tarkoittaa tehtyä ja valmista työtä, harmaa pallo toteutusvaiheessa olevaa työtä ja punainen sitä, jos työ on myöhässä.

Asentajan dokumentointi ja kuvat näkyvät reaaliaikaisesti seurannassa ja raportoinnissa. Niiden avulla sekä asiakas että Brand ID näkevät työn lopputuloksen ja tiedot siitä, mitä ja miten kohteessa on asennettu, sekä onko mahdollisesti ollut jotain tavallisesta poikkeavaa.

 

Brand ID Nestetarrat asennus011.jpg

 

-          Projektien toteutukset ovat huomattavasti selkeämpiä ja yksinkertaisempia – sekä toteuttajalle että asiakkaalle. Yhdellä napin painalluksella on mahdollista nähdä koko projektin status: montako kohdetta on vielä asentamatta ja montako on jo valmiina.

-          Asiakkaalle tämä näkyy ennen kaikkea niin, että he saavat helposti visuaalisessa muodossa tiedon siitä, missä vaiheessa asennukset ovat eri toimipisteillä joko yksittäisen aseman tai koko projektin laajuudella. Meille työkalu taas helpottaa laajojen projektien hallintaa, kun saamme reaaliaikaista tietoa töiden etenemistä. Pystymme myös valvomaan entistä paremmin työn laatua ja toteutusta.

Aiemmin vastaavanlaiset projektit toteutettiin muilla keinoin ja dokumentein. Se puolestaan tarkoitti, että työn ohjaus oli haasteellisempaa ja työläämpää kokonaisuuden hallinnan kannalta.

-          Ketjuilmeen muutosprojektit, jotka ovat usein isoja kokonaisuuksia, olisivat paljon työläämpiä toteuttaa ilman tällaisia työkaluja. Kokemuksesta voin sanoa myös, että se veisi valtavasti enemmän resursseja myös tilaajalta.

Maailma kuitenkin digitalisoituu – ja niin digitalisoituvat myös teollisuusmerkintöjä, myymälä- ja yritysilmeitä, display- ja pakkausratkaisuja tarjoavat palvelut.

-          Uskon, että nämä palvelut ovat olennainen osa tulevaisuutta. Palvelujen sisällöt kehittyvät ja monipuolistuvat ja mobiilityökalujen käyttö lisääntyy tulevaisuudessa, päättää Nesteen Ari Kinnunen.