Ahdin armoilla

14.6.2022 klo 13.33
2.6.2022 klo 11.52
2.6.2022 klo 11.24
2.6.2022 klo 11.08
2.5.2022 klo 9.39
2.3.2022 klo 17.05
2.3.2022 klo 16.25
9.2.2022 klo 13.01
2.2.2022 klo 14.45
2.2.2022 klo 14.19
12.1.2022 klo 16.14
30.12.2021 klo 11.29
8.12.2021 klo 11.25
1.11.2021 klo 15.40
17.9.2021 klo 9.18
20.8.2021 klo 12.04
30.7.2021 klo 15.41
30.7.2021 klo 14.02
14.6.2021 klo 12.46
1.6.2021 klo 13.48
31.5.2021 klo 14.57
29.4.2021 klo 10.26
27.4.2021 klo 10.31
31.3.2021 klo 17.04
31.3.2021 klo 13.40
22.2.2021 klo 16.06
29.5.2020 klo 15.00
28.5.2020 klo 14.00
14.5.2020 klo 12.00
1.4.2020 klo 9.00
26.3.2020 klo 8.00
13.3.2020 klo 12.00
3.3.2020 klo 13.41
3.3.2020 klo 12.28
19.2.2020 klo 15.12
14.2.2020 klo 8.30
28.1.2020 klo 14.35
27.1.2020 klo 14.49
24.1.2020 klo 8.30
15.1.2020 klo 15.27
7.1.2020 klo 8.30
31.12.2019 klo 8.00
2.12.2019 klo 15.00
20.11.2019 klo 12.39
18.11.2019 klo 13.29
2.10.2019 klo 12.25
13.9.2019 klo 12.01
11.9.2019 klo 11.01
30.8.2019 klo 15.01
22.8.2019 klo 14.00
31.7.2019 klo 15.27
12.6.2019 klo 13.00
5.6.2019 klo 13.00
23.5.2019 klo 16.01
30.12.2021 11.29

Brand-ID-myynnin-TyHy-JASU-.jpg
Jasu-pilkin valmistuksessa yhdistyvät perinteet ja nykyteknologia: alumiininen pilkki on viimeistelty näyttävällä 3D-pinnoitteella.
 

Brand ID ja yhtenä Euroopan innovatiivisimpana kalastustoimijana tunnetun Eumer Finland Oy:n yhteistyö on jatkunut jo vuosikausia. 

Voisiko se olla siika?

Brand ID:n markkinointikoordinaattori Kirsi Kjäll miettii ääneen, kun hänen käsissään oleva pilkkivapa nypähtelee kovaan tahtiin Satakunnassa, Merikarvian rannikolla.

Kala on kiinni, mutta ylös pilkkireiästä ei kuitenkaan nouse kahden kilon siika, vaan noin 20-grammainen ja 10-senttinen kuore eli norssi.

Ei ehkä Merikarvian seudun suurin kala, mutta kalasaalis on kuitenkin pilkkijän mieleen.

Olipa se kaveri tiukassa, mutta tulihan se sieltä. Mahtava fiilis, Kirsi iloitsee.

Brand-ID-myynnin-TyHy-päivä-Kirsi.jpg
Brand ID:n markkinointikoordinaattori Kirsi Kjäll tuulettaa päivän ensimmäistä kalaa. Eumer Finlandin myyntipäällikkö Jaakko Ojamo kertoo, että koukussa on norssi.
 

Käynnissä on Brand ID:n virkistyspäivä kalastustoimija Eumer Finland Oy:n vieraana Merikarvialla. 

Brand ID:n ja Eumer Finlandin yhteistyö on jatkunut jo useita vuosia.

Lähtölaukaus merikarvialaisyrityksen tarinalla nähtiin vuosikymmeniä sitten, kun Ojamon perheen veljekset Jaakko ja Olli olivat vielä pikkupoikia. Kalastuksesta innostuneet veljekset alkoivat tehdä putkiperhoja omaan käyttöönsä ja myöhemmin kaksikko kehitti vielä heittoperhot.

Vuosien kuluessa veljekset alkoivat kauppaamaan itse valmistamiaan perhoja. Sitä varten tarvittiin yritys, ja Eumer Finland Oy perustettiin vuonna 2007.

Aina välillä sitä kyseltiin, että mitä muuta aiotte isona tehdä kuin kalastaa. Mutta emme me ole halunneet tehdä muuta kuin kalastaa, naurahtaa yhtiön perustaja ja myyntipäällikkö Jaakko Ojamo.

Ilman intoa Suomi ja Eurooppa olisi yhtä kekseliästä kalastustoimijaa köyhempi.

Nykyisin Eumer Finland Oy tunnetaan yhtenä alansa innovatiivisimmista toimijoista. 

Yritys valmistaa, kehittää ja maanhantuo tuotteita kalastuksen eri osa-alueille omilla tuotemerkeillä. Eumer tunnetaan palkituista tuotemerkeistään kuten Spintube, Jasu ja Eumer, jotka kattavat perhokalastus-, pilkki-, viehekalastus- ja onkimisvälineet. 

Merikarvian jäällä Brand ID:n pilkkijät yrittävät naarata kaloja tunnetulla Jasu-pystypilkillä, jonka valmistuksessa yhdistyvät perinteet ja nykyteknologia: Jasu on valmistettu kevyestä alumiinista ja se on pinnoitettu näyttävällä 3D-pinnoitteella.

Eumerin tuotteita myydään lähes kaikissa Suomen kalastustarvikeliikkeissä ja -myymälöissä. Yhteensä tuotteitamme viedään noin 20 muuhun maahan, kertoo yhtiön perustaja ja markkinoinnista vastaava Olli Ojamo.

 Alusta asti uuden luominen, testaaminen ja jatkuva parantaminen ovat olleet meille tärkeitä asioita, hän lisää.

Yksi osa innovatiivisuutta on ollut myös sosiaalisen median hyödyntäminen.

Eumer Finlandilla on sosiaalisen median kanavissa yhteensä kymmeniätuhansia seuraajia – pelkästään YouTubessa tilaajia on yli 40 000: kalastaminen, kalastusvinkit ja luonto ylipäänsä kiinnostavat ihmisiä.

Sosiaalisessa mediassa pitää laittaa itsensä likoon. Ihmiset haluavat nähdä, keitä ihmiset yrityksen takana ovat, ja mitä firman arvot käytännössä tarkoittavat, kertoo sosiaalisen median hyödyntämisestä Olli Ojamo.

Ojamoiden kanssa halutaan kalastaa – tai ainakin samoilla kalavesillä halutaan koettaa onneaan. 

Vuosien vieressä Eumer Finland on lisännyt palvelutarjontaansa myös yritysten työkyky- ja kokouspalvelut ja kalastusmatkailun.

Juuri tällaisesta palvelusta on kyse, kun Brand ID:n henkilökuntaa nauttii tyky-päivästä Merikarvialla.

Pieni satakuntalaskylä on kokoaan merkittävämpi ainakin kalastajien näkövinkkelistä. Ojamoiden mukaan Eumer Finlandilla on Suomen ainoa kalastuskeskus, joka pystyy tarjoamaan näin monipuolisen kalastusvalikoiman – joki on vieressä, meri viiden ja järvi viidentoista minuutin päässä ympärivuotisesti.

Meillä on aktiviteetteja vuoden jokaiselle päivällä. Jos olisi perinteinen satakuntalainen talvi ja meri olisi auki, niin nyt olisimme avomerellä kalastamassa. Jäiden ollessa heikot voisimme koettaa esimerkiksi pelastuspukukelluntaa.

Vaihtoehtoja tyky-päivien ohjelmaksi riittää, Jaakko Ojanen luettelee.

Lopputulos on silti aina sama: ylimääräinen stressi lähtee asiakkailta. 

Siltä vaikuttakin.

Brand ID:n henkilökunnan puheensorina vaimenee, kun pilkkiminen alkaa. Katse on tiukasti jäässä olevassa pilkkireiässä, mutta myös reiän vieressä olevan kaikuluotaimen näytössä.

2020-luvulla pilkkijöiden apuna voi nimittäin olla myös kaikuluotain, joka paljastaa merenpohjan salaisuudet. Pilkkimisen alkaessa näyttö lasketaan jäälle ja anturi solautetaan pilkkireikään, johon se jää kaapelissa olevan kohon varaan kellumaan. Kalan tullessa kohdalle, näkyy kaikuluotaimen näytöllä liikettä. Silloin myös pilkkijän on syytä olla valmiina.

Kauniina kevättalvena päivänä Ahti onkin anteliaalla tuulella. Kaikuluotaimen näytöstä näkyy, että noin seitsemän metrin syvyydessä kiertää nälkäinen norssiparvi. 

Riemunkiljahduksia kuuluu jokaiselta reiältä tasaiseen tahtiin, kun norssia nousee ylös jatkuvalla syötöllä.

Erik-Mykrä-ja-Olli-Ojamo.jpg
Kuore haisee kurkulta, vakuuttaa Eumer Finland Oy:n Olli Ojamo Brand ID:n Erik Mykrälle. Kuore eli norssi voi kasvaa meressä jopa 30-senttiseksi.
 

Kalastusoppaalle päivä on siinä kohtaa onnistunut, kun ensimmäinen kala on saatu ylös, naurahtaa jokaisesta saalista innostuva Olli Ojamo.

Aina kalaonni ei kuitenkaan ole myötä.

Ei päivä silti jäisi epäonnistumiseksi. Ojamon sanoin päivä on ollut onnistunut jo siinä kohtaa, kun on päätetty lähteä aamulla luonnonhelmaan.

Samaa sanovat myös tutkimukset: Luonto myös elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä, sillä keskittymiskyky paranee ja syke sekä verenpaine voivat madaltua. Luonnossa liikkuminen edistää myös sosiaalista hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä.

Sen näkee myös Brand ID:n työntekijöistä virkistyspäivän jälkeen: tuntien pilkkiminen, tuhti grillipäivällinen ja moottorirekisafari meren jäällä ovat tehneet sen, mitä on tavoiteltukin.

Kyllä mieli lepäsi. Olo on raukea, ja nyt on taas uutta energiaa arkeen, summaa Brand ID:n projektipäällikkö Erik Mykrä.