Ota yhteyttä

3D tarjoaa lyömättömät hyödyt suunnittelussa ja valmistuksessa

7.1.2020 8.30

Kun luova suunnittelija valjastaa 3D-tekniikan hyötykäyttön, säästyy rahaa ja aikaa. Brand ID:n suunnittelija Juha Tikkinen liputtaa tuotteiden toimivuuden, pitkäikäisyyden ja monikäyttöisyyden puolesta. 

Konseptikehityksen päämääränä on usein joko lisätä asiakkaan myyntiä, erottautumista tai toiminnallisuutta. Samalla kun myyntitelineen tulee olla houkutteleva ja toimiva, se ei saa hukkua myymälän massaan.

– Hyvä suunnittelu luo edellytykset kehitellä uusia, innovatiivisia tuotteita joilla saadaan kilpailukykyä. 3D-mallinnuksella visualisoidaan vaihtoehtoja ja varmistetaan toimivuus. Tämä vähentää Prototyyppien valmistusta, joka tietysti säästää aikaa ja rahaa. Saamme myös täsmälliset levityskuvat valmistukseen, jolla minimoidaan materiaalihukka, Juha Tikkinen kertoo.

Kuormitettavuuden testauksessa 3D on verraton.

– Ohjelman avulla voin testata, kuinka paksusta raaka-aineesta esimerkiksi myyntiteline tulee valmistaa. Etenkin isoja sarjoja tehtäessä raaka-aineen menekillä on tuotteen hinnassa iso merkitys.

3D helpottaa versiointia. Suunnittelija näkee lopputuloksen muutamalla klikkauksella ja eri vaihtoehtojen kokeilu on huomattavasti käsin piirtämistä tai 2D-suunnittelua helpompaa.

–  Kun vaihdan jotakin mittaa tai raaka-ainetta, muutokset välittyvät automaattisesti piirustuksiin. Ohjelma laskee myös täsmällisen painon, joka vaaditaan toimitustiedoissa.

Brand ID Vaajakoski015.jpg

Ilmettä vaihtavat kalusteet suosiossa

Asiakkaat vaativat tuotteilta entistä enemmän ekologisuutta, kierrätettävyyttä ja pitkäikäisyyttä.

Helposti tarroilla tai päätygrafiikoilla ilmettä vaihtavat kalusteet lisäävät suosiotaan.

– Yritykset, joilla on useampia brändejä, voivat hyödyntää kätevää ja pitkäkestoista telineratkaisua. Niiden ilme vaihtuu helposti tarraa, kuvaa tai vaikka muotoon leikattua pahvia vaihtamalla. Kun sekä telineiden tarkat mitat että mainosmateriaalituotanto ovat meillä, tilaus on asiakkaalle erittäin helppoa.

Tikkinen kertoo, että suosittuja ovat myös pop up -telineet, jotka on helppo koota ja purkaa. Pieneen tilaan mahtuvina niitä on helppo kuljettaa ja tarvittaessa varastoida.

Brand ID Vaajakoski014.jpg

Selkeää muotoilua ja saunatunnelmaa

Hyvä esimerkki onnistuneesta, kokonaisvaltaisesta ratkaisusta on saunatarvikebrändi Rento, jolle Brand ID on valmistanut myyntitelineitä, myymäläkalusteita ja -markkinointimateriaaleja.

– Rento on hienosti rakennettu brändi, ja pääsin suunnitteluun mukaan telineideoinnin alkuvaiheessa. Tavoitteena oli luoda sukunäköinen yleisteline monelle eri tuotteelle.

Rento-brändillä on hyvä graafinen ohjeistus ja korkeatasoinen kuvamateriaali, joten suunnittelijan oli helppo lähteä liikkeelle.

– Halusin luoda aitoja skandinaavisia mielikuvia, selkeälinjaista muotoilua ja suomalaista saunatunnelmaa. Graafiseksi elementiksi nappasin sammalta ja pääväriksi mustan. Tummalla pinnalla logokin pääsee parhaiten oikeuksiinsa. Saunatuotteet tulevat hyvin esille, mikä onkin koko homman ydin. Hyllyin ja tuotekannattimin helposti muunneltavasta yleistelineestä voidaan myydä erityyppisiä ja -kokoisia tuotteita houkuttelevasti, Tikkinen tietää.

 

Juhan briiffivinkit

Juha Tikkinen listasi yhdeksän seikkaa, jotka on hyvä käydä läpi suunnittelun alkuvaiheessa. Näillä sinetöit parhaan mahdollisen lopputuloksen.

1)      muotokieli
2)      kohderyhmä
3)      mitoitus ja kuormitettavuus
4)      käyttöympäristö
5)      elinkaaren kesto
6)      väri- ja materiaalitoiveet
7)      budjetti
8)      valmistussarjan koko
9)      aikataulu